novembre 2023 — « Talking about damages, a museum perspective » in Hands-on Workshop on the Safe Analysis of Heritage Objects and Materials Using Novel Accelerator-based Analytical Techniques.. , ,
,
septembre 2023 — « Investigation Of Bracings Transformations On Voboam Guitars: What Can Uncalibrated FEM Models Tell Us? » in Forum Acusticum 2023.. , ,
,
mars 2023 — The Nyckelharpa of the musée de la Musique: An Emblem of the Nineteenth-Century French Interest in Swedish Musical Culture. Galpin Society Journal vol. 76, , 220-223, 248-262
,
janvier 2023 — « Le projet “ techniques de vernissage d’instruments de musique XVIe–XVIIIe s. ” comme point de départ de réflexions sur les méthodologies de recherche » in Atelier “ Concordance et discordance documentaires : des gestes, des textes et de la matière aux époques médiévale et moderne ”.. , ,
,
avril 2022 — « Les violons de Crémone à la cour des derniers Valois » in La Cour en fête dans l’Europe des Valois.. , , p. 221-235
,
avril 2022 — Stradivarius et la lutherie de Crémone. , ,
,
avril 2022 — « La musique dans la Tenture des Fêtes des Valois » in La Tenture des Fêtes des Valois – Tisser les fêtes de Catherine de Médicis.. , , p. 63-67
,
décembre 2021 — Identifying Medieval Fragments in Three Musical Instruments Made by Antonio Stradivari. Fragmentology vol. 4, ,
,
mars 2021 — « Towards digital reconstruction of lost signs borne by heritage artefacts using chemical imaging: the case of 16th-c. violins and luthiers’ tools » in Digital Approaches to Art History and Cultural Heritage.. , ,
,
décembre 2020 — Revealing lost 16th-century royal emblems on two Andrea Amati’s violins using XRF scanning. Heritage Science vol. 8, n° 112,
,
novembre 2020 — Une exceptionnelle basse de violon à la cour des derniers Valois. La Revue des musées de France , n° 4, p. 4-8
,
mai 2020 — The use of XRF imaging for the chemical discrimination of iron-gall ink inscriptions: a case study in Stradivari’s workshop. X-ray fluorescence (XRF) analysis is a powerful approach to discriminate
iron-gall inks from different inscriptions. The… X-Ray Spectrometry , sous presse, dir. Wiley Online Library p. 1-9
,
2020 — Revealing lost 16th-century royal emblems on two Andrea Amati’s violins using XRF scanning. A key issue in understanding artefacts from the past is the loss of
readability of the signs they may have borne. The two 16th… Heritage Science vol. 8, n° 112,
, 2020 — Reconstructing the History of the 1724 ’Sarasate’ Stradivarius Violin, with Some Thoughts on the Use of Sources in Violin Provenance Research. Galpin Society Journal vol. 73, , 111-132, 196-198
,
2020 — François Xavier Tourte, Archet de violoncelle, œuvre acquise par dation. La Revue des musées de France , n° 2, p. 12-13
,
octobre 2019 — « The use of X-ray fluorescence imaging for the distinction of iron-gall ink inscriptions on artefacts from Stradivari’s workshop » in MA-XRF.. , ,
,
2019 — « Documenting the Violin Trade in Paris: the Archives of Albert Caressa and Émile Français, 1930-1945 » in Collecting and Provenance: A Multidisciplinary Approach.. , , p. 189-204
,
novembre 2018 — « Dating of modern music instrument combining the sharpest 14 C technology and independent expertise » in REFRAIN.. , ,
,
novembre 2018 — « Radiocarbon dating application to modern musical instruments: an interdisciplinary study » in labs, art and relics.. , ,
,
septembre 2018 — Le violon Sarasate, stradivarius des virtuoses. , ,
,