octobre 2002 — « Le vernis des instruments de musique : principe et spécificités » in Art et Chimie: Les polymères.. , , p. 75-80
,
avril 2022 — « Les violons de Crémone à la cour des derniers Valois » in La Cour en fête dans l’Europe des Valois.. , , p. 221-235
,
2019 — « Documenting the Violin Trade in Paris: the Archives of Albert Caressa and Émile Français, 1930-1945 » in Collecting and Provenance: A Multidisciplinary Approach.. , , p. 189-204
,
mars 2011 — Synchrotron UV–Visible Multispectral Luminescence Microimaging of Historical Samples. Analytical Chemistry vol. 83, n° 5, p. 1737-1745
,
janvier 2010 — The Nature of the Extraordinary Finish of Stradivari’s Instruments. Angewandte Chemie International Edition vol. 49, n° 1, p. 197-201
,
2020 — Revealing lost 16th-century royal emblems on two Andrea Amati’s violins using XRF scanning. A key issue in understanding artefacts from the past is the loss of
readability of the signs they may have borne. The two 16th… Heritage Science vol. 8, n° 112,
, septembre 2023 — « Investigation Of Bracings Transformations On Voboam Guitars: What Can Uncalibrated FEM Models Tell Us? » in Forum Acusticum 2023.. , ,
,
mai 2020 — The use of XRF imaging for the chemical discrimination of iron-gall ink inscriptions: a case study in Stradivari’s workshop. X-ray fluorescence (XRF) analysis is a powerful approach to discriminate
iron-gall inks from different inscriptions. The… X-Ray Spectrometry , sous presse, dir. Wiley Online Library p. 1-9
,
2009 — Structural and optical properties of wood and wood finishes studied using optical coherence tomography: Application to an 18th century Italian violin. Optical coherence tomography (OCT) is especially attractive for the
study of cultural heritage artifacts because it is… Applied optics vol. 48, n° 33, p. 6485-6491
, ISSN
15394522 1559128X
janvier 2023 — « Le projet “ techniques de vernissage d’instruments de musique XVIe–XVIIIe s. ” comme point de départ de réflexions sur les méthodologies de recherche » in Atelier “ Concordance et discordance documentaires : des gestes, des textes et de la matière aux époques médiévale et moderne ”.. , ,
,
décembre 2021 — Identifying Medieval Fragments in Three Musical Instruments Made by Antonio Stradivari. Fragmentology vol. 4, ,
,
mars 2023 — The Nyckelharpa of the musée de la Musique: An Emblem of the Nineteenth-Century French Interest in Swedish Musical Culture. Galpin Society Journal vol. 76, , 220-223, 248-262
,
mars 2021 — « Towards digital reconstruction of lost signs borne by heritage artefacts using chemical imaging: the case of 16th-c. violins and luthiers’ tools » in Digital Approaches to Art History and Cultural Heritage.. , ,
,
mars 2011 — Identification of the finishing technique of an early eighteenth century musical instrument using FTIR spectromicroscopy. Analytical and Bioanalytical Chemistry vol. 399, n° 9, p. 3025-3032
,
2020 — Reconstructing the History of the 1724 ’Sarasate’ Stradivarius Violin, with Some Thoughts on the Use of Sources in Violin Provenance Research. Galpin Society Journal vol. 73, , 111-132, 196-198
,
2015 — Un amateur de musique du XIXe siècle : Louis Edouard Besson et ses violons. Musique, images, instruments vol. 15, , p. 274-293
,
janvier 2010 — Zusammensetzung und Aufbau des berühmten Stradivari-Lackes. Angewandte Chemie vol. 122, n° 1, p. 202-206
,
octobre 2012 — In situ 3D characterization of historical coatings and wood using multimodal nonlinear optical microscopy. Optics Express vol. 20, n° 22, p. 24623-24635
,
novembre 2020 — Une exceptionnelle basse de violon à la cour des derniers Valois. La Revue des musées de France , n° 4, p. 4-8
,
2020 — François Xavier Tourte, Archet de violoncelle, œuvre acquise par dation. La Revue des musées de France , n° 2, p. 12-13
,