December 2023 — Maintenance et conservation-restauration sur des objets patrimoniaux avec une fonction d’usage : le cas particulier des instruments de musique. Conservation restauration des biens culturels , n° 40,
,
December 2023 — Numérisation, valorisation et jumeaux numériques d’instruments de musique du patrimoine. , RR-9532,
,
December 2023 — Entretien avec Vera de Bruyn-Ouboter autour de son questionnaire sur les aspects matériels et immatériels d’un instrument de musique. Conservation restauration des biens culturels , n° 40,
,
November 2023 — « Talking about damages, a museum perspective » in Hands-on Workshop on the Safe Analysis of Heritage Objects and Materials Using Novel Accelerator-based Analytical Techniques.. , ,
,
September 2023 — « Investigation Of Bracings Transformations On Voboam Guitars: What Can Uncalibrated FEM Models Tell Us? » in Forum Acusticum 2023.. , ,
,
September 2023 — « A physical model for the electromagnetic loudspeaker used in early ondes Martenot diffuseurs » in 10th Convention of the European Acoustics Association (Forum Acusticum 2023).. , ,
,
September 2023 — « A unified approach to compare active vibration control performances and its application in a museal context » in Forum Acusticum 2023.. , ,
,
April 2023 — Vibrations and cultural heritage preservation: a new approach to protect objects. The European Physical Journal Plus vol. 138, n° 310,
,
March 2023 — The Nyckelharpa of the musée de la Musique: An Emblem of the Nineteenth-Century French Interest in Swedish Musical Culture. Galpin Society Journal vol. 76, , 220-223, 248-262
,
January 2023 — « Le projet “ techniques de vernissage d’instruments de musique XVIe–XVIIIe s. ” comme point de départ de réflexions sur les méthodologies de recherche » in Atelier “ Concordance et discordance documentaires : des gestes, des textes et de la matière aux époques médiévale et moderne ”.. , ,
,
August 2022 — « Experimental design of an active vibration control device used to protect cultural heritage objects » in Inter-Noise 2022.. , ,
,
April 2022 — « Les violons de Crémone à la cour des derniers Valois » in La Cour en fête dans l’Europe des Valois.. , , p. 221-235
,
April 2022 — Stradivarius et la lutherie de Crémone. , ,
,
April 2022 — « La musique dans la Tenture des Fêtes des Valois » in La Tenture des Fêtes des Valois – Tisser les fêtes de Catherine de Médicis.. , , p. 63-67
,
December 2021 — Identifying Medieval Fragments in Three Musical Instruments Made by Antonio Stradivari. Fragmentology vol. 4, ,
,
March 2021 — « Towards digital reconstruction of lost signs borne by heritage artefacts using chemical imaging: the case of 16th-c. violins and luthiers’ tools » in Digital Approaches to Art History and Cultural Heritage.. , ,
,
2021 — The story of the “Qiulai” qin unraveled by radiocarbon dating, Chinese inscriptions and material characterization. Heritage Science vol. 9, n° 1, p. 89
,
December 2020 — Revealing lost 16th-century royal emblems on two Andrea Amati’s violins using XRF scanning. Heritage Science vol. 8, n° 112,
,
December 2020 — Maintaining a musical instrument in playing condition : original constraints and origins of mechanical constraints in a string musical instrument. Technè , n° 50, p. 63-71
,
November 2020 — Une exceptionnelle basse de violon à la cour des derniers Valois. La Revue des musées de France , n° 4, p. 4-8
,